TIPS2018-11-13T18:51:07+00:00

TIPS VOOR EEN SUCCESVOL WEBINAR

Webinars spelen een steeds grotere rol bij marketing en opleidingen. In de wereld van de content marketing is het een effectieve manier om leads te genereren. Maar het organiseren van een succesvol webinar is nog steeds geen piece of cake.

Met welke reden je als organisatie nou ook aan aan de slag wilt met het organiseren van webinars, het is een prachtige, (kosten-)effectieve oplossing voor iedereen die een groep mensen wil opleiden of informeren. Toch is het niet zo moeilijk als je denkt, zeker niet als je onderstaande tips hebt doorgenomen.

Wat wil je vertellen
Veel bedrijven vinden het prachtig om zelf DWDD te spelen, maar gaan volkomen voorbij aan hun eigen boodschap. Als je niks te verkopen of te vertellen hebt en ook niets wil laten zien waar een kijker mogelijk in geïnteresseerd is begin er dan niet aan, zonde van het geld. Heb jij wel content waar belangstelling voor is, dan is een webinar een perfect middel om je doelgroep te bereiken en aan je te binden.

Presentator
Een webinar staat of valt met de presentator. Niet iedereen kan online presenteren. Een effectieve webinarpresentatie stelt andere eisen aan de spreker en aan zijn of haar presentatie. Anders dan bij een live bijeenkomst waarbij mensen je zien, horen, ruiken en voelen, kijken mensen nu alleen naar een beeldscherm terwijl ze naar je luisteren.

Ook is niets vervelender dan op je beeldscherm minutenlang naar dezelfde slide te kijken. Voor je het weet, check jouw kijker zijn inbox, of zit ie op Twitter. Het oog zoekt visuele stimulans en verandering. Presentaties moeten het verhaal visueel ondersteunen, de deelnemer als het ware dat scherm in trekken. Houd daar als spreker rekening mee en zorg voor voldoende bewegend beeld en graphics en afwisseling in sprekers.

Amcast interactieve webinar software
Moderne webinarsoftware zoals Amcast maakt van een webinar 2 wegverkeer. Als producent weet je veel van je kijker al voordat de uitzending begint. Je kunt je content daar op aanpassen. De kijker voelt zich betrokken, zijn vragen kunnen in de uitzending of door een panel van moderatoren één op één behandeld worden.

Het hele proces van uitnodigen, (exit) polls en nazorg loopt via de Amcast webinar tool. Amcast biedt ook mogelijkheden voor controleprocessen, zoals die bijvoorbeeld vereist zijn voor de nascholing van medici en juristen. Denk aan de koppeling met het BIG register.

Camerarepetitie
De grootste uitdaging van een goed webinar is om alles simpel te laten lijken. Vlekkeloze techniek, stimulerende presentaties, vloeiende overgangen. Als organisatie doe je er, samen met je sprekers, dus alles aan om je webinars ‘vanzelfsprekend’ te laten lijken. Maar in werkelijkheid komt er heel wat bij kijken. Logistiek en technisch moet alles in orde zijn, de presentatie moet kloppen en goed getoond worden op het scherm, polls en andere momenten van interactiviteit moeten voorbereid zijn.

Als je besluit om de presentatie door iemand uit de eigen organisatie te laten doen dan is een oefentraject onvermijdelijk. Wij bieden diverse trainingen aan om beslagen te eis te komen. Voor iedere uitzending houden we altijd een uitgebreide camerarepetitie.

Ondersteuning tijdens je webinar
Probeer nooit in je eentje een webinar te organiseren. Zorg voor een redacteur met wie je samen de inhoud ontwikkelt en die je kan bijstaan tijdens de uitzending. Je kunt je bijvoorbeeld door middel van een oortje laten influisteren.

Voor het afvangen en beantwoorden van vragen van kijkers tijdens de uitzending heb je één of meer moderatoren nodig. Wij werken meestal met een chief moderator en een extra moderator per 50 kijkers. Moderatoren vangen de vragen af en beantwoorden die waar mogelijk, filteren op dubbele vragen en spelen de belangrijke vragen door aan de presentator of aan een in de studio aanwezig team van experts. Ze beantwoorden technische vragen en houden ondertussen ook kanalen als de inbox en Twitter in de gaten.

Hoe klein je webinar ook is, als er veel van afhangt en de kwaliteit hoog moet zijn, zijn goede, ervaren moderatoren een vereiste.

Houd het kort
Een webinar van een uur is in de meeste gevallen te lang voor marketing doeleinden. In leertrajecten zeker als er punten te behalen zijn is dit nog acceptabel. Is je boodschap veel omvattend probeer er dan 2x 45 minuten van te maken. Om 45 minuten naar talking heads te kijken moet je programma dus wel heel interessant zijn. Zorg voor een goeie inhoud en voldoende eye candy. Als je je verhaal ook in een kwartier kunt vertellen probeer dat dan.

Vraag maar!
Als presentator vragen stellen aan je deelnemers is een manier om meer interactie te krijgen, maar een webinar wordt voor iedereen waardevoller als ook de deelnemers vragen stellen. Ruim dus tijd in voor vragenrondes en zorg dat je presentatie hier op aangepast is. De ervaring leert dat dezelfde vragen over het algemeen bij meer mensen opkomen, ook de mensen die niet zo ver gaan dat ze hem daadwerkelijk stellen. En: de antwoorden op de vraag van die ene deelnemer zijn ook voor andere deelnemers interessant.

Deel je beeldscherm met de kijker
Als je webinar onderwerp iets te maken heeft met software, online marketing of andere digitale ontwikkelingen, is het handig om als kijker je beeldscherm te kunnen delen. Zo kun je direct laten zien wat je doet. En als je een opname maakt, is je instructie of how-to ook nog eens beschikbaar om terug te kijken. Via Amcast bepaalt de kijker zelf wat hij wil zien. Alleen de presentator, alleen slides, graphics of video’s of een combinatie van beide.

Neem je live webinar ook op
Webinars nemen we altijd op. Al tijdens het webinar kan vanaf het begin worden terug gekeken, maar belangrijk is dat je de al uitgezonden content goed vindbaar maakt voor je doelgroep. Een longtail op YouTube overtreft altijd vele malen het aantal live kijkers. Als je een video portal op je eigen website hebt genereer je ook nog meer traffic op je eigen site.

Voor wie op zoek is naar een manier om leads te genereren, is een opname dubbel interessant. Niet alleen geef je mensen die wel ingeschreven stonden maar het webinar gemist hebben de mogelijkheid om het alsnog te zien. Je kunt de opname bijvoorbeeld gebruiken als op zichzelf staand stuk content. Met behulp van een aanmeldformulier en een campagne, heb je zo een prachtige manier in handen om leads te blijven genereren, ook na het live webinar.

De waarde van webinars als manier van kennisdeling is gigantisch. Het is een prachtige manier om kennis te delen met bestaande klanten, cursisten, collega’s of potentiële contacten.

Lets get started
Webinars zijn vaak serieuze (en soms laten we eerlijk zijn, saaie!) aangelegenheden. De spreker en de opleider of organisatie steken tijd en geld in de software, de voorbereiding en de promotie. En als deelnemer wil je natuurlijk een goed product krijgen, of je nou betaald hebt of dat je een gratis webinar volgt, tijd is kostbaar. Er ligt kortom best wat druk op zo’n webinar.

Hoewel er wat organisatie bij komt kijken, is het uiteindelijk gewoon een kwestie van doen. Door in het diepe te springen ontdek je gaandeweg wat werkt voor jouw boodschap en jouw doelgroep en leer je dit prachtige medium kennen.

Zodra je wat ervaring hebt, kun je op zoek gaan naar nieuwe formats, nieuwe invullingen en nieuwe technieken. Door die te blijven verbeteren, kun je zowel partners als deelnemers webinars bieden die minstens zo effectief en voor deelnemers ook minstens zo leuk zijn als wanneer je met 50 mensen in een zaal zit.

Dus volg deze stap voor stap handleiding om eenvoudig zelf een webinar op te zetten.