HOE BEGIN IK2018-12-06T22:09:51+00:00

WAT IS JE DOELSTELLING?

  • Wie en wat wil je bereiken met het webinar?
  • Stel specifieke en meetbare doelen op
  • Bepaal je doelgroep en schets je ideale kijker

KIES JE ONDERWERP

  • Kies een voor je doelgroep interessant onderwerp
  • Denk vanuit je doelgroep: Worden zij er wijzer van?
  • Maak het concreet, specifiek en urgent

HET BESTE TIJDSTIP

  • Selecteer een datum en tijdstip waarop je doelgroep ook beschikbaar is
  • Consumenten, artsen beste moment: maandag t/m donderdag ’s avonds na 20:30
  • Zakelijk beste moment: dinsdag t/m donderdag 10.00-16.00

WIE PRESENTEERT?

  • Zorg voor een goede ervaren presentator
  • Doet de presentator het voor het eerst zorg dan voor een presentatietraining
  • Zorg voor aansprekende gasten en geef die indien nodig ook een training

EEN MAAND VOOR DE UITZENDING 

PROMOTIE

  • Start de promotie een maand van te voren, maar herhaal vooral in de laatste week voor het webinar
  • Promoot jouw webcast via de kanalen waar je doelgroep zit
  • Koop advertenties bij bv Facebook, Linkedin, Instragram & Twitter
  • Direct e-mail is het meest effectief, zorg dat je de e-mailadressen legaal hebt verkregen

MARKETING MATERIAAL

  • Creëer tekst, visuals en logo’s die het webinar verkopen
  • Creëer een landingspagina en een registratieformulier op je eigen website

PRODUCEER EEN PROFESSIONEEL TV-PROGRAMMA

DENK TELEVISIE

  • Zorg voor aantrekkelijk beeldmateriaal en een functioneel decor
  • Zorg per 15 minuten voor minimaal één instart met bewegend beeld
  • Beperk het gebruik van Powerpoint slides
  • Maak naamtitels voor de sprekers
  • Zorg voor leaders, bumpers en een begintune
  • Maak de uitzending niet langer dan nodig
  • Maak een draaiboek met duidelijke hoofdstukken en onderwerpen

INTERACTIE

  • Neem interactieve elementen op in je webinar
  • Stel al een paar entreevragen bij de inschrijving, dan weet je wie er kijkt
  • Stel prikkelende pollvragen tijdens het webinar
  • Een exit enquête geeft je inzicht in de beleving van de kijker
  • Zorg voor ter zake kundige moderators voor het beantwoorden van vragen

REPETEER

  • Neem je eigen presentatie op met je smartphone
  • Time dit en laat voldoende ruimte voor Q&A
  • Kijk terug voor verbeterpunten

ON AIR

  • Wees ruim van tevoren aanwezig voor een draaiboek bespreking en visagie
  • Doe een camerarepetitie
  • Hoe rekening met de kledingvoorschriften, denk om de streepjes, ruitjes en niet te veel zwart.
  • Maar maak je vooral niet te druk

NA DE UITZENDING
Maximaliseer je on demand bereik

ON DEMAND

  • Maak het webinar on demand beschikbaar
  • Knip het webinar op in hapklare brokken, nooit langer dan 5 minuten
  • Zorg voor een on demand promotie strategie bijvoorbeeld via sociale media
  • Stuur een e-mail naar kijkers met een link naar de on demand versie
  • Plaats de on demand versie op je eigen website en andere kanalen

FOLLOW UP

  • Evalueer met het hele webinar-team
  • Bekijk de statistieken
  • Verwerk de vragen en feedback van deelnemers en enquête resultaten
  • Neem contact op met leads en zorg voor snelle follow-up
ABN – AMRO
Airbus
Airbus
Oracle
Santor Medical
ACC
Studiocafé
Interbank
TV-regie 1
KPN
Tempo Team
FNV